Kisah Hidup Kami : Hamil Anak Pertama Alahan Teruk Atau Tidak?

Assalammualaikum Semua.

Alhamdullilah syukur dengan nikmat Allah S.W.T hari ini, yanie masih berpeluang lagi untuk kongsikan pengalaman yanie yang hamil anak pertama kami ini kepada anda semua yang yanie sayangi semua.


ALAHAN TERUK KETIKA HAMIL
(MORNING SICKNESS)

Yanie kena alahan teruk atau tidak?
Syukur sangat walaupun yanie sedang hamil anak pertama kami, yanie belum dapat alahan yang teruk macam orang lain yang hamil anak pertama atau kedua dan sebagainya. Contoh terdekat yang yanie boleh kongsikan ialah kakak sulung (along) yanie. Macam along yanie ini anak pertama langsung tak ada alahan tapi kali ini hamilkan anak keduanya memang teruk sangat alahannya. Alahannya teruk sampai tak boleh bau orang masak dan tak boleh nak makan langsung. Bila makan muntah dan bila bau pun pasti muntah. Along yanie sampai masuk hospital sebab air dalam badan kurang. Masuk air dalam badan sampai 8 bag air. Banyakkan? Itulah pengorbanan seorang ibu. Sama macam mak-mak kita dulu.


Suami yanie kena alahan teruk?
Suami yanie memang ada kena alahan pada masa awal kehamilan yanie. Selalunya kalau suami yanie demam pun sehari dua jer mesti dah ok. Tapi pada hari itu suami tiba-tiba tak ada selera makan. Nampak suami lain macam sahaja. Kalau bab makan nie suami tak kisah sangat. Semua dia makan, hanya tolak batu, kayu dan pasir sahaja. heheheheh. Rupanya suami yanie kena ulser yang teruk sangat di dalam mulut sampai menanah. Demam pun langsung tak kebah-kebah. Selera makan pun hilang. Banyak diamkan diri sebab terlalu sakit. Sampai 5 klinik kami pergi buat rawatan. Doktor pun terkejut tengok ulser tue. Doktor cakap kalau tak baik juga terpaksa operate. YaAllah masa dengar tue memang yanie menangis dalam hati. Tak sanggup sangat kalau suami sakit. Lepas tue mak mertua cakap cuba beli upt takut suami yanie sakit sebab yanie hamil. Rupanya betul tekaan mak mertua yanie, memang anaknya demam teruk sebab isterinya hamil baby pertamanya. (Naluri seorang ibu sangat kuat)


Makanan Yanie Ambil Setiap Hari Untuk Yanie & Baby :-

Susu Tepung.

Setiap hari yanie akan ambil susu. Sehari hanya 1 gelas. Yanie akan ambil waktu pagi atau petang sebab malam yanie ambil Ostematrix Shaklee yang mengandung 1biji : 1 gelas susu : 80biji badam . Yanie cukup risau kalau kurang calcium sebab baby sangat perlukan calcium yang mencukupi untuk menguatkan dan pembentukan tulang serta gigi baby yang sihat.


Sayur-sayuran.

Sayur-sayuran memang peberet yanie. Dulu sebelum kahwin pun kerap makan sayur. Kadang-kadang buat sayur rebus jer. Sebab sayur ini sangat bagus. Sebab banyak khasiat, zat, vitamin dan sebagainya yang yanie dan baby dapat. Sayur adalah sebagai makanan yang baik untuk kesihatan dan tubuh badan


 Air Masak.

Air masak memang yanie akan ambil lebih 3liter sehari. Yanie memang kurang minum air manis kecuali dekat kedai makan sahaja. Tapi kadang-kadang order jus buah dan kadang-kadang memang akan order air suam. Kerana air masak nie buat kita hilangkan dahaga dan yang best sekali memang selamat untuk yanie dan baby.



Buah-buahan.

Sejak hamil memang yanie lebih suka makan buah-buahan. Kerap sangatlah makan buah-buahan nie dari dulu. Bila dapat buah-buahan rasa lega sangat sebab kemungkinan buah-buahan tersebut terasa jusnya sangat sedap dan nyaman. Yanie rasa tak puas kalau tak dapat makan buah. Buahkan adalah sebagai makanan yang baik untuk kesihatan dan tubuh badan.


Set Hamil Shaklee.

Alhamdullilah sejak tahu hamil yanie memang terus amalkan Set Hamil Shaklee ini. Yanie tak ambil pun ubat klinik kerana yanie tahu set ini sudah cukup nutrisi yang lengkap untuk yanie dan baby. Yanie pergi check up pun doktor cakap lebih bagus amalkan supplemen dari ubat-ubatan. Syukur sangat sebab yanie buat pilihan tepat. Yanie consume Shaklee dari JUNE 2013. Bulan ini genap 2tahun consume Shaklee. Sudah tentu baby yang yanie hamil ini baby Shaklee. Wah tak sabarnya tunggu kelahiranmu wahai anak.


DOAKAN YANIE DAN BABY SIHAT-SIHAT.
INGIN TAHU LEBIH LANJUT BOLEH TERUS HUBUNGI YANIE.
JANGAN MALU DAN TUNGGU LAGI.
PILIHAN DI TANGAN ANDA SEMUA.

FB : https://www.facebook.com/elyanie.cheros
Email : elyanie_cheros@yahoo.com
SMS@Whatsapp : 019-4644386

No comments:

Post a Comment